O programie

Poruszające Bajki o Emocjach

Program składa się z 10 dramowych warsztatów o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne). Zaplanowany jest na okres jednego roku szkolnego (dziesięć miesięcy).
Zajęcia trwają od 45 do 60 minut dla każdej grupy przedszkolnej (liczącej od 13 do 25 dzieci). Każdorazowo prowadzone są przez dwie trenerki/dwóch trenerów na podstawie autorskich bajek i opracowanych scenariuszy zajęć. Nauczyciele/nauczycielki otrzymują pakiet materiałów edukacyjnych zbieżnych z tematami bajek, które pozwalają im kontynuować pracę rozpoczętą na warsztatach. Podobny pakiet materiałów otrzymują
rodzice. Dzięki tej publikacji poznają założenia sprzyjające budowaniu bezpiecznego stylu przywiązania ze swoimi dziećmi. Dla rodziców i nauczycieli/nauczycielek dzieci przewidziano 2-godzinne spotkania, podczas których omawiane są tematy związane z regulacją emocji.

Więcej o programie można przeczytać na oficjalnej stronie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom

Bajka 1. O niebieskowłosej dziewczynce, która nie wiedziała, co to są emocje

Podczas naszego pierwszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się do wioski Kokoriko, gdzie żyją szczęśliwi mieszkańcy. Kochają swoją pracę i są bardzo dumni z tego, co robią. Są szewcami, kowalkami, mistrzami cukiernictwa, a także rozpalaczkami ognia. Jednak kiedy pada deszcz i mu-szą siedzieć w domu, smucą się bardzo, bo nie mogą się odwiedzać. We wsi mieszka również dziewczynka o niebieskich włosach. Ma na imię Kalimba. Przygląda się mieszkańcom Kokoriko, kiedy odczuwają różne emocje, ale sama nie wie, jak je nazywać. Czy mieszkańcy wioski Kokoriko pomogą Kalimbie nazwać jej uczucia? Czy dziewczynka wreszcie dowie się, co to są emocje?

Tekst alternatywny

Bajka 2. O Dyziu górniku, któremu ciężko było czekać na swoją kolej
Podczas naszego warsztatu zapraszamy dzieci do przeniesienia się do kopalni. Razem ze swoimi kolegami i koleżankami pracuje tam Dyzio. Kopie tunele, szukając cennych kruszców – kamieni, soli, węgla. Praca nie jest prosta i wymaga od górników przestrzegania panujących zasad. Aby wyjechać na powierzchnię, korzystają z wąskiej windy, do której może wejść tylko jedna osoba. Dlatego wszyscy ustawiają się w rzędzie i spokojnie czekają na swoją kolej. Muszą dbać przy tym o porządek i kolejność, ponieważ nikt nie chce zostać na noc pod ziemią. Mimo tego Dyzio nie może wytrzymać i próbuje wejść do windy przed innymi.

Tekst alternatywny

Bajka 3. O Królewnie Szarlotce jej złości i zaginionych jabłkach
Podczas naszego warsztatu, zapraszamy dzieci do wędrówki po różnych krainach. Wraz z dziećmi stajemy się podróżnikami. A podróżnik to ktoś, kto nie zatrzymuje się dłużej w jednym miejscu i ciągle się przemieszcza. Potrzebuje map, kompasów, lunet, czapek i sucharków, aby bezpiecznie wyruszyć w nie-znane. Wraz z innymi przemierza wiele ciekawych krain: lodową, pustynną, pełną traw, a także krainę jednorożców i cyferek. W pewnym momencie ze współtowarzyszami dociera do wyspy, gdzie mieszkańcy są smutni. Ich władczyni – Królewna Szarlotka – złości się w taki sposób, że wszystkim jest przykro. Denerwuje się tak bardzo, ponieważ na ja-błoniach nie ma owoców.

Tekst alternatywny

Bajka 4. O wilczce Marcie i zwierzętach z Mruczącego Lasu
Podczas naszego warsztatu zapraszamy dzieci do przeniesienia się do Mruczącego Lasu, a dokładniej do Leśnego Przedszkola. Pani Sowa Mądra Głowa codziennie wymyśla zwierzątkom ciekawe zabawy, ale
zawsze na początku zajęć sprawdza listę obecności. Dzisiaj brakuje Wilczki Marty. Czy zwierzątka znajdą swoją przyjaciółkę? Czy odkryją, dlaczego nie chciała przyjść do Leśnego Przedszkola? Czy odgadną, co oznaczają jej łzy i dlaczego cichutko płacze w kącie?

Tekst alternatywny

Bajka 5. O zajączku, który nie chciał powiedzieć swojego imienia
Pamiętacie bajkę o smutku i Wilczce, której przyjaciel wyprowadził się do Dębowego Lasu? Podczas naszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się właśnie tam. Nasza kolejna opowieść będzie o przyjacielu Wilczki – Zajączku, który zmienił miejsce zamieszkania. Okazało się, że w Dębowym Lesie również jest przedszkole, a w nim Pani Sowa Mądra Głowa, która opiekuje się zwierzątkami, kiedy ich rodzice pracują. Pewnego dnia dołączył do nich nowy kolega – Zajączek. Zwierzątka bardzo chciały go poznać, bo słyszały, że dopiero przeprowadził się do Dębowego Lasu, zostawiając daleko swoich przyjaciół.
Jakże wielkie było ich zdziwienie, kiedy okazało się, że Zajączek nic nie mówił. Nie chciał powiedzieć, jak ma na imię ani zagrać z nimi na ich ciekawych instrumentach. Co czuł Zajączek, kiedy znalazł się w nowym miejscu? Czy zwierzątka pomogły mu przełamać wstyd? Jak tego dokonały?

Tekst alternatywny

Bajka 6. O cichej trawie, która chowała się w ciemności
Podczas naszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się do świata Błyszczących Strzał. Codziennie Błyszczące Strzały wychodzą z osady, by obserwować przyrodę. Chodzą wtedy cicho po lesie, żeby nie płoszyć zwierząt albo by ukryć się przed niebezpiecznym niedźwiedziem. Błyszczące Strzały są niezwykłym plemieniem, ponieważ potrafią przywołać
deszcz. Od kilku tygodni jednak w wiosce nie spadła ani jedna kropelka wody i wszyscy są spragnieni. Co wieczór całe plemię prosi o deszcz za pomocą swoich niezwykłych instrumentów. Jednak coś, co zwykle działało – działać przestało! Okazało się, że Cicha Trawa nie pojawia się na wieczornych prośbach. Czy członkowie plemienia dowiedzą się, czego boi się Cicha Trawa? Czy będą potrafili oswoić strach? A może dowiedzą się, kiedy strach jest potrzebny?

Tekst alternatywny

Bajka 7. O Mitce i prezencie, który dostała od elfów
Podczas naszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się do fabryki Mikołaja. Pod koniec roku praca idzie tam pełną parą. Elfiki i krasnale dzielnie produkują prezenty dla dzieci i dorosłych: lalki o długich włosach, samoloty, samochody, klocki, misie i wiele innych. Mikołaj zwołuje naradę i ogłasza swoim podopiecznym, że otrzymał bardzo osobliwy list. Mitka, dziewczynka z Południa, skarży się, że prezent, jaki zrobili dla niej Mikołaj i elfy był zbyt mały i nie chce już więcej ich znać ani nawet obchodzić świąt. Co Mikołaj i elfy zrobią z takim listem? Czy odkryją, jakie uczucie kryje się pod zachowaniem Mitki? Czy pomogą jej sobie z nim poradzić? Co zrobią, aby dziewczynka znowu mogła się cieszyć świętami, nawet jeśli prezent, który otrzymała, nie spełniał jej oczekiwań?

Tekst alternatywny

Bajka 8. O zielonym księciu, zabawkach i piaskach pustyni
Podczas naszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się na gorącą pustynię. Nie ma tam wody ani zieleni, tylko gdzieniegdzie rosną kaktusy. Czasem między wydmami przemknie skoczek pustynny albo przepełznie wąż. Niekiedy w tym wielkim bezmiarze piasku, można napotkać zielone oazy z małymi palemkami. Są one upragnionym celem zwierząt i ludzi. Kupcy przemierzający pustynię wiozą ze sobą różne rzeczy na sprzedaż: meble, ceramikę oraz zabawki. Kupcy spotykają chłopca, Zielonego Księcia.

Tekst alternatywny

Bajka 9. O uczennicach i uczniach, którzy ćwiczą się w sztuce dobrego życia

Podczas naszego spotkania opowiemy dzieciom o krainie, gdzie na szczytach gór zbudowane są niezwykłe budowle. Mieści się tam szkoła, w której uczennice i uczniowie uczą się wielu umiejętności po to, by wiedzieć, jak dobrze żyć ze sobą i z innymi. By pomagać innym, ćwiczą się w samodyscyplinie, wytrwałości, cierpliwości, uważności na innych, odwadze i skupieniu. Czy staną na wysokości postawionych im zadań? Uczniowie i uczennice będą mieli do przejścia rwącą rzekę. Czeka ich taniec z piórami, a także przejście przez las dzikich zwierząt. Czy wytrwają w wykonywaniu zadań i pokonywaniu trudności? Czy przezwyciężą zniechęcenie, kiedy zadania okażą się trudne i będzie wymagało to wielu ponownych prób?

Tekst alternatywny

Bajka 10. O szukaniu radości
To już ostatnia nasza wspólna podróż. Wraz z dziećmi wrócimy do krain i miejsc, które poznali podczas naszej wspólnej przygody. Przewodniczką będzie Kalimba. Dziewczynka o niebieskich włosach z wioski Kokoriko. Od kiedy dowiedziała się, że emocje są ważną wskazówką na temat potrzeb i pragnień ludzi, z pasją przemierza krainy i sprawdza, jak radzenie sobie z emocjami wpływa na życie ludzi. Dzisiaj interesuje ją radość. Wraz z Kalimbą dzieci zobaczą, jak zmieniło się życie Dyzia od kiedy potrafi czekać na swoją kolej, co słychać u Królewny Szarlotki, jak wygląda jej życie od momentu spotkania z podróżnikami. Dzieci odwiedzą również mieszkańców Mruczącego i Dębowego Lasu. Spotkają tam starych znajomych – Wilczkę i Zajączka i sprawdzą, Jak oni wyrażają swoją radość? Na koniec wspólnie stworzymy radosne opowieści. To może być początek naszej wspólnej przygody!

Tekst alternatywny

Poruszające Bajki
o Emocjach

Niezwykły program profilaktyczny
dla najmłodszych

Realizacje

Newsletter