O programie
Poruszające Bajki o Emocjach
Program składa się z 10 dramowych warsztatów o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne). Zaplanowany jest na okres jednego roku szkolnego (dziesięć miesięcy).
Zajęcia trwają od 45 do 60 minut dla każdej grupy przedszkolnej (liczącej od 13 do 25 dzieci). Każdorazowo prowadzone są przez dwie trenerki/dwóch trenerów na podstawie autorskich bajek i opracowanych scenariuszy zajęć. Nauczyciele/nauczycielki otrzymują pakiet materiałów edukacyjnych zbieżnych z tematami bajek, które pozwalają im kontynuować pracę rozpoczętą na warsztatach. Podobny pakiet materiałów otrzymują
rodzice. Dzięki tej publikacji poznają założenia sprzyjające budowaniu bezpiecznego stylu przywiązania ze swoimi dziećmi. Dla rodziców i nauczycieli/nauczycielek dzieci przewidziano 2-godzinne spotkania, podczas których omawiane są tematy związane z regulacją emocji.
Więcej o programie można przeczytać na oficjalnej stronie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom
Bajka 1. O niebieskowłosej dziewczynce, która nie wiedziała, co to są emocje
Podczas naszego pierwszego warsztatu, zapraszamy dzieci do przeniesienia się do wioski Kokoriko, gdzie żyją szczęśliwi mieszkańcy. Kochają swoją pracę i są bardzo dumni z tego, co robią. Są szewcami, kowalkami, mistrzami cukiernictwa, a także rozpalaczkami ognia. Jednak kiedy pada deszcz i mu-szą siedzieć w domu, smucą się bardzo, bo nie mogą się odwiedzać. We wsi mieszka również dziewczynka o niebieskich włosach. Ma na imię Kalimba. Przygląda się mieszkańcom Kokoriko, kiedy odczuwają różne emocje, ale sama nie wie, jak je nazywać. Czy mieszkańcy wioski Kokoriko pomogą Kalimbie nazwać jej uczucia? Czy dziewczynka wreszcie dowie się, co to są emocje?
Bajka 2. O Dyziu górniku, któremu ciężko było czekać na swoją kolej
Bajka 3. O Królewnie Szarlotce jej złości i zaginionych jabłkach
Bajka 4. O wilczce Marcie i zwierzętach z Mruczącego Lasu
zawsze na początku zajęć sprawdza listę obecności. Dzisiaj brakuje Wilczki Marty. Czy zwierzątka znajdą swoją przyjaciółkę? Czy odkryją, dlaczego nie chciała przyjść do Leśnego Przedszkola? Czy odgadną, co oznaczają jej łzy i dlaczego cichutko płacze w kącie?
Bajka 5. O zajączku, który nie chciał powiedzieć swojego imienia
Jakże wielkie było ich zdziwienie, kiedy okazało się, że Zajączek nic nie mówił. Nie chciał powiedzieć, jak ma na imię ani zagrać z nimi na ich ciekawych instrumentach. Co czuł Zajączek, kiedy znalazł się w nowym miejscu? Czy zwierzątka pomogły mu przełamać wstyd? Jak tego dokonały?
Bajka 6. O cichej trawie, która chowała się w ciemności
deszcz. Od kilku tygodni jednak w wiosce nie spadła ani jedna kropelka wody i wszyscy są spragnieni. Co wieczór całe plemię prosi o deszcz za pomocą swoich niezwykłych instrumentów. Jednak coś, co zwykle działało – działać przestało! Okazało się, że Cicha Trawa nie pojawia się na wieczornych prośbach. Czy członkowie plemienia dowiedzą się, czego boi się Cicha Trawa? Czy będą potrafili oswoić strach? A może dowiedzą się, kiedy strach jest potrzebny?
Bajka 7. O Mitce i prezencie, który dostała od elfów
Bajka 8. O zielonym księciu, zabawkach i piaskach pustyni
Bajka 9. O uczennicach i uczniach, którzy ćwiczą się w sztuce dobrego życia
Podczas naszego spotkania opowiemy dzieciom o krainie, gdzie na szczytach gór zbudowane są niezwykłe budowle. Mieści się tam szkoła, w której uczennice i uczniowie uczą się wielu umiejętności po to, by wiedzieć, jak dobrze żyć ze sobą i z innymi. By pomagać innym, ćwiczą się w samodyscyplinie, wytrwałości, cierpliwości, uważności na innych, odwadze i skupieniu. Czy staną na wysokości postawionych im zadań? Uczniowie i uczennice będą mieli do przejścia rwącą rzekę. Czeka ich taniec z piórami, a także przejście przez las dzikich zwierząt. Czy wytrwają w wykonywaniu zadań i pokonywaniu trudności? Czy przezwyciężą zniechęcenie, kiedy zadania okażą się trudne i będzie wymagało to wielu ponownych prób?